Як з’явилась перша настільна гра?
Чи спадало вам коли-небудь на думку яка історія появи перших настільних ігор у світі? Звідки вони родом? З чого вони були вироблені? Як давно вони існують? Розглянемо детальніше.
Як відомо, люди завжди полюбляли розваги, тому не дивно, що бажання урізноманітнити своє дозвілля сприяло виникненню перших настільних ігор тисячі років тому. Такий термін давності стверджує про їхній багатий історичний шлях розвитку. Наразі достеменно невідомо про походження першого настільного дива, однак існує низка припущень та достатньо інформації про одні з найдавніших екземплярів.
Сенет (Senet)
Пропонуємо переміститись у часи Стародавнього Єгипту. Саме в цей період, приблизно 3000 р. до н. е., з’явилась одна з найдавніших настільних ігор — «Сенет». У ній закладений релігійний та символічний сенс, який відображає культурні, соціальні й релігійні аспекти єгипетського суспільства того часу. Дуельна гра була задумана як абстрактна подорож до потойбічного життя, виграш у якій знаменував перемогу і в реальному житті. Вона відрізнялась символічними образами, що стосуються життя, смерті й воскресіння.
Нині відомим правилам понад 1000 років, тому ігролад міг зазнати змін з часів появи оригіналу. Мета гри полягала у виведенні своїх фігур з дошки, переміщаючи їх ігровим полем вперед або назад уздовж клітинок. Під час переміщення гравці вступали у бої, а сам рух контролювався рулеткою або гральними кістками.
Комплектація гри включала:
- ігрове поле у вигляді дошки з сіткою в 30 клітинок, розташованих у три ряди по десять;
- 2 набори по 10 фігурок, які складались з п'яти «фараонів» «королів» та п'яти «пішаків».
Ґо (Go)
У Стародавньому Китаї була не менш популярна гра під назвою «Ґо» (китайською «Wei-Chi»), яка виникла понад 2000 років тому. Це дуельна стратегія, у якій учасники розміщують свої фішки на дошці (в оригіналі камені різного кольору) з ціллю захопити більшу територію, ніж це вдасться опонентові. Прості правила гри приховують за собою надскладну стратегічну складову, яка нічим не поступається шахам. Гравці мають розглядати всю дошку та аналізувати взаємодію фішок, що займає багато часу.
Комплектація гри складається з:
- квадратної дошки розміром 19x19 клітин. Існують також менші дошки для початківців, такі як 9x9 або 13x13 клітин;
- двох наборів каменівфішок, де один набір білого кольору, а другий — чорного. Вони розміщуються на перетині ліній на дошці.
Ключова концепція гри Ґо полягає у так званих ситуаціях камічі (підйомах). Вони виникають, коли група фішок опиняється під загрозою захоплення. Гравцеві доводиться боротися за «виживання» своїх фішок і рятувати їх від опонента.
Існує легенда, за якою стратегія була створена китайським імператором Яо з метою навчити свого сина дисципліни, уваги та врівноваженості. За іншим твердженням Ґо походить з використання паперу та каменів давньокитайськими генералами для позначення позицій військ.
Настільна гра Ґо створила великий вплив на всесвітню культуру та стала дуже популярною в Азії та інших частинах світу. Нині вона має попит у світі, зокрема і в Україні. Існує Українська федерація ґо, клуби ґо в Києві, Одесі, Рівному, Сімферополі, Харкові й інших містах, а також проводяться чемпіонати та турніри України.
Чаупар (Chaupar)
Індійська культура славиться своїм багатством, що не обійшло і мистецтва розваги. «Чаупар» (Чопад або Цхапур) — це стародавня традиційна індійська гра для двох або чотирьох гравців, ціль яких — стати першим, хто приведе свої фішки до центрального квадрата на полі, яке зображує Храм та 4 шляхи до нього. Гра вважається однією з найулюбленіших у магараджів — індійських князів.
Особливості настільної гри Чаупар:
- Ігрове поле — зазвичай використовується розшита тканина у вигляді хреста, в центрі якого знаходиться велика клітинка під назвою «чарконі». Саме вона слугує фінальною точкою гри. Кожен рукав хреста поділений на 3 стовпчики, по 8 клітинок в кожному.
- Фішки — всі гравці мають по 4 фішки одного з чотирьох кольорів та розміщують їх у наступному порядку: жовті, чорні, зелені та червоні.
- Кістки — у грі використовують 3 довгі кістки з розміткою граней 1,2,5,6 або 2 кістки з розміткою 1,3,4,6. Кожний результат кидка кісток можна розподілити між фішками гравця. Наприклад, під час гри з трьома кістками учасник може походити трьома фішками або ж використати суму значень двох трьох кісток для пересування двома чи однією фішкою відповідно.
Настільна гра Чаупар вважається культурним спадком Індії, період винайдення якого й досі невідомий. Одна з версій припускає, що гра з’явилась у IV столітті н. е.
Одні з найдавніших ігор світу були не лише засобом для розваг та розвитку, а також символізували та відображали різноманітні аспекти життя і культури народів тих часів. З часом, вони розвивалися та змінювалися, стаючи невіднятною частиною культурного спадку.
Якщо вам цікава тема настільних ігор, то підписуйтесь на наші соцмережі, щоб бути в курсі новин:
Телеграм-канал -
https://t.me/IgromagUa
Інстаграм -
https://www.instagram.com/igromag/
Facebook -
https://www.facebook.com/IgromagUa
TikTok -
https://www.tiktok.com/@igromagua