Настільні ігри з хижаком: хто стане жертвою?
Кожен подих твій,
Кожен рух новий,
Кожен злам подій,
Кожен крок легкий –
Пильнуватиму.
Стінг & The Police
У темряві первісних лісів народилася істина, яку вже багато віків людство прагне забути, стерти, викреслити зі сторінок літопису своєї буденності, але вона завжди продовжуватиме слідувати пліч-о-пліч та змушувати пам’ятати про себе: світ носить лише дві форми істот. Одні ловлять відлуння мелодії ночі, і тремтливий ритм веде їх у танець пітьми. Інші ж стають безмовними нотами у цій симфонії жаху.
Ми граємо в цивілізованість, ховаємо свої справжні обличчя за масками ввічливості та умовностей. Але варто лише пульсу почастішати, зіницям розширитися, а подиху стати глибшим – і маски спадають. Залишається лише чиста есенція того,
чим ми є насправді.
Коли ви востаннє відчували це? Той момент кришталевої ясності, коли весь світ звужується до єдиної точки, і все стає зрозумілим – ти або
хижак, або
здобич. Або той, хто змушує інших тремтіти від жаху, або той, хто тремтить. Немає напівтонів. Немає компромісів. Є лише інстинкт і воля до виживання.
А тепер ви можете зірвати всі маски. Відпустити себе. Дозволити своїй істинній природі вирватися назовні. Час обирати свою роль у цій одвічній плетениці життя та смерті. Час прийняти своє призначення. Час стати тим, ким ви завжди були.
Двері у Морок відчинені. Наважитеся увійти?
І прийшла пітьма
Концепція хижака, що виходить на полювання, має глибокі корені в світі настільних розваг. Із самого свого зародження жанр
One vs All (один проти всіх) був пронизаний духом суперництва, напруження та ризику, де одна сила загрожує решті гравців. Одними з перших ігор, що набули великого комерційного успіху та зберегли популярність і пошану гравців до сьогоднішнього дня, є
Scotland Yard (Скотланд-Ярд) та
Fury of Dracula (Лють Дракули). Вони вдосконалили основи жанру та розвинули механіку
Hidden Movement, представивши їх широкому загалу в такому вигляді: один гравець, виступаючи в ролі хижака (зазвичай антагоніста), протистоїть решті учасників, яка працює разом, щоби перемогти його.
Ядро настільних стратегій із
хижаком — це часто асиметричний формат трилеру або жахів, де хтось стає загрозою, а інші намагаються уникнути його або навпаки вступити в конфронтацію, причому сили обох команд часто нерівні, й кожна сторона має свій окремий підхід до гри та умови перемоги.
Особливості асиметричного ігроладу іноді об’єднуються з необхідністю прихованих рухів.
Хижак часто має перевагу в обізнаності або силі, але йому доводиться вести гру наодинці й з певними обмеженнями. Інші гравці спільно шукають, планують і розробляють стратегії, як виявити чи подолати хижака. Завдяки цьому
One vs All ігри надають незабутній досвід, наповнений параноєю та інтригою, створюючи унікальну атмосферу переслідування, полювання та спільної боротьби за виживання.
Вона відкрила скриню й лиха впали на світ
Світ настільних розваг та популярної культури невпинно розвивається, і завдяки старанній праці талановитих геймдизайнерів, сегмент ігор, пов’язаних із темою хижаків, вже давно вийшов за межі традиційних вампірських чи детективних сюжетів. Хоча й варто визнати, що такі ігри все ще тримають високу планку, пропонуємо огляд з більш сучасних та незвичайних проєктів:
- Істота (The Thing). Створена за мотивами культового фільму жахів Джона Карпентера, Істота занурює гравців у напружену атмосферу наукової станції в Антарктиді. На початку гри кожен учасник отримує секретну роль. Деякі одразу починають зараженими іноземною формою життя – колективним організмом, що старанно мімікрує під людей із ціллю розмноження – та відіграють хижака. Інші ж учасники – вцілілі, що намагаються виявити, хто на станції є прибульцем, поки стежать за ресурсами та намагаються вижити в умовах тотальної ізоляції.
- Немезида (Nemesis) відправить вас прямісінько в темряву металевих коридорів космічного корабля, що кишать агресивними інопланетними організмами. Тут немає чітко визначеного хижака: невидима загроза може проявлятися в будь-який момент, а учасники, що відіграють членів екіпажу, повинні співпрацювати, щоб відновити контроль над ситуацією, при цьому намагаючись виявити, хто з них може бути зрадником. Гра зосереджена на дослідженні, менеджменті ресурсів та взаємовідносинах, адже кожен має власну мету – від простої втечі до знищення всіх інших.
- Хижа планета (Not Alone). У порівнянні з іншими іграми переліку, це швидкий та компактний картковий філер, у якому один гравець бере роль Істоти, господаря планети Артемія, а інші учасники-астронавти намагаються вижити, ховаючись на її небезпечних територіях в очікуванні рятівного корабля. Істота невтомно слідкує за жертвами, намагаючись спіймати їх у свої пастки та зробити частиною екосистеми планети. Гравці повинні зважувати свої рішення, оскільки кожен невірний хід може призвести до трагічних наслідків.
- Незбагненне (Unfathomable) – це гра, натхнена роботами Г.Ф. Лавкрафта, у якій гравці опиняються на борту корабля Атлантика, що переслідують морські людиноподібні потвори. Як і в Істоті, після розподілу ролей декотрі учасники можуть стати прихованими зрадниками, що сіють паніку та хаос серед інших пасажирів, які намагаються пережити кошмарний рейс та швидше дістатися порту. Гравці повинні розумно розподіляти обов’язки, захищатися від створінь, слідкувати за станом судна та старатися не втратити глузд від нескінченної параної.
Година вовка
Вибір гарних настільних ігор з тематикою
«хижак-жертва» не закінчується цим переліком – практично кожен помітний проєкт цього жанру у порівнянні один з одним намагається надати унікальний досвід та здивувати особливостями сетингу і набором механік. Проте, певні фактори можуть робити деякі ігри менш доречними для окремих категорій гравців. Тому питання вибору «правильного» проєкту стоїть особливо гостро. Ось огляд кількох аспектів, на які варто звертати увагу перед купівлею:
- знайомство з жанром. Якщо ваша компанія вже має досвід в іграх з хижаком або хоча б знайома з асиметричним ігроладом, сміливо можете розширювати свої настільні горизонти та пробувати ігри з більш складними механіками. Новачкам варто почати з простіших та популярніших проєктів на кшталт Хижої планети, щоб не зіпсувати сприйняття жанру надлишком правил;
- кількість гравців. Переконайтеся, що обрана гра підходить для вашої компанії за кількістю учасників. Деякі ігри розраховані на велику кількість гравців (як приклад – Незбагненне, в яке вийде пограти лише від трьох учасників), тоді як інші спокійно можна грати вдвох і навіть наодинці з альтернативними варіантами правил;
- тема та атмосфера. Тут все просто: якщо ніхто, окрім вас, не є поціновувачем саспенсу й напруженого ігроладу, – не змушуйте товаришів страждати. Краще оберіть гру іншої тематики, але зі схожими ігроладними рисами, як от, наприклад, настільні ігри на виживання;
- час гри. Звичайна партія в деяких іграх про хижака може тривати від декількох годин, тож майте це на увазі при плануванні ігрового вечора з друзями, щоб уникнути розчарувань. Якщо ви не маєте в запасі стільки вільного часу або просто не бажаєте витрачати на це купу годин, значить ваш варіант – швидкі філери;
- ігрові механіки. Якщо ваша компанія цінує тактичні ігри, обирайте варіанти з глибокими стратегічними елементами та менеджментом ресурсів. У разі, якщо ви хочете більше взаємодії та соціальних елементів, розгляньте ігри з механіками блефу та підозри.
У будь-якому разі, обираючи настільну гру, пам’ятайте, що основна мета – це отримати задоволення від процесу та спільного проведення часу. І нехай ваше полювання буде вдалим!